12 December 2008

JADILAH DIRI ANDA SENDIRI

Service offert par bloguez.com : Plateforme de création de blogs

Firman Allah s.w.t. di dlm surah Al-Baqarah, ayat 148:
Ertinya: “Dan bagi tiap-tiap umat ada qiblatnya (sendiri) yang ia menghadap kepadanya. Maka berlumba-lumbalah kamu (dalam berbuat) kebaikan…”

Ertinya: “Dan Dialah yang menjadikan kamu penguasa-penguasa di bumi dan Dia meninggikan sebahagian kamu atas sebahagian (yang lain) beberapa darjat…” (Al-An’am: 165)

Ertinya: “…sungguh tiap-tiap suku telah mengetahui tempat minumnya (masing-masing)…” (Al-Baqarah: 60)

Setiap m’sia memiliki kelebihan, potensi dan bakat masing-masing. Dan salah stu keagungan Rasulullah s.a.w. adalah kemampuannya utk menempatkan stiap shbatnya sesuai dgn kemampuan, bakat dan potensi mereka masing-masing. Ali k.a.w. ditugaskan dalam bidang kehakiman, Mu’adz r.a. bidang ilmu pengetahuan, Ubay r.a. dlm bidang Qur’an, Zaid r.a. dlm bidang Faraidh, Khalid b al-Walid r.a. dlm bidang jihad, Hassan r.a. dlm bidang sastera, dan Qais b Tsabit r.a. pula dlm bidang khithabah.
Meletakkan sesuatu yang basah di atas pedang akan bahaya;
sebagaimana bahayanya pedang diletakkan di atas sesuatu yang basah…
Menyatukan serta hanyut dalam keperibadian orang lain pada hakikatnya adalah bunuh diri, manakala memakai baju keperibadian orang lain sebuah pembunuhan yang terancang.
Di antara salah stu tanda kebesaran Allah ‘Azza wa Jalla adalah perbezaan sifat yg ada pada m’sia dan perwatakan yg mereka miliki serta perbezaan bahasa dan warna kulit mereka. Abu Bakar r.a. dengan kelembutan dan wataknya yg pengasih telah memberikan manfaat bagi umat dan agama. Umar r.a. dengan sikapnya yg keras dan tegasnya telah membangkitkan Islam dan para pemeluknya.
Dgn kata lain, menerima dengan penuh kerelaan setiap anugerah dan pemberian Allah yg ada pada diri anda. Oleh sbb itu, kembangkanlah, tumbuhkanlah, dan dptkanlah manfaat darinya.
Ertinya: “Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupan-nya…” (Al-Baqarah: 286)
Taqlid buta dan terlalu mudah melebur diri ke dlm keperibadian org lain merupakan penguburan hidup-hidup t’hdp bakat yg Allah berikan, membunuh keinginan, dan penghancuran sistematik t’hdp syakhsiah penciptaan m’sia itu sendiri.
Jgn anda bersedih atas sikap dan perilakumu selagi ia tidak melanggar syari’at Islam. Apa guna kita diciptakan m’pnyai perbezaan peribadi, wajah, kulit, badan, dan lain-lain, kenapa Allah tidak cipta semuanya baik sedangkan kenapa diciptakan begitu, dlm firman Allah SWT:
Ertinya: “Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya…” (Al-Mulk: 2)
Semua itu atas kehendak dan taqdir Allah. Menunjukkan kepelbagaian dalam kehidupan. Ada malam dan ada siang,ada berseorangan dan ada pasangan, ada gelak tawa dan ada juga sedih sedu, hebatnya Sang Pencipta kita, cume kte jer xpaham, btul x? Sesuatu perkara menjadi bosan dan jemu jika kita lihat benda yang sama berulang-ulang kali kecuali hati yg sudah bertaut kpd Allah, stiap perkara akan tidak akan jemu dan bosan. Buatlah ibadat kpd Allah dgn penuh khusyu’ kpd-Nya, jagalah hati dari penyakit hati, berjuanglah ke jlnnya dengan hikmah, tautkan hati (cinta) itu sesama manusia atas dasar kepada keredhaan-Nya, cintakan kekasih-Nya Rasulullah SAW dan ikutilah sunnahnya, comfirm kta m'dpt kebahagiaan yg abadi dan tunggulah serta rindulah kpd negeri Abadi

No comments: